Coaching in Tilburg en omstreken

Een coach kan je op heel veel verschillende gebieden helpen. In zijn therapie houdt de coach je een spiegel voor en wordt je geconfronteerd met jezelf. Zo kom je erachter wat daadwerkelijk je drijfveren zijn en waar jij staat ten opzichte van het punt waar je zou willen zijn. Het kan hierbij gaan om algemene levensvragen en zingeving, maar het kan ook gaan om specifieke vakgebieden, zoals sport, solliciteren of communicatie. Woon je in de buurt van Tilburg en kun je zo’n therapie goed gebruiken? Dan heb je geluk, want in Tilburg en omstreken zijn er voldoende coaches die zich aanbieden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de website Inspireer.nl.

coaching

Voor eens en voor altijd de juiste handvatten

Het volgen van coaching of therapie kan je enorm vooruithelpen in je leven. Niet alleen voor nu, maar voor eens en voor altijd. Dit doet hij of zij door je handvatten aan te reiken waarmee je aan de slag kunt. Als je weer eens voor uitdagingen komt te staan of je weet niet zo goed wat je moet doen, dan kun je deze zaken die je eenmaal hebt geleerd weer opnieuw gebruiken om de juiste weg te vinden. Zoals gezegd zijn er in de buurt van Tilburg diverse coaches te vinden. Als je vanuit jouw locatie via een online zoekmachine zoekt naar een therapeut of coach, dan krijg je vanzelf degenen te zien die zich bij jou in de buurt bevinden.

Vind een coach of therapeut die bij je past

Belangrijk is dat je een coach of therapeut moet zien te vinden die bij jou past. Heb je namelijk geen klik met deze persoon, dan kun je je vaak niet helemaal uiten, wat niet prettig voelt. Daarnaast is het vaak zo dat je dan onbewust niet alles aanneemt wat deze persoon je zegt, ook al doe je nog zo hard je best. Soms is het dus het beste om toch iets verder te reizen om een therapeut te vinden die je daadwerkelijk op je gemak stelt. Een tip is om goed de websites van de verschillende coaches te lezen, op zoek te gaan naar recensies en eventueel met enkele coaches tegelijkertijd contact op te nemen, zodat jij kunt bepalen welke het prettigst is in het contact. Een coach die voor jou prettig is in het contact, zou weleens heel goed bij je kunnen passen.

Wat is HSP?

Iemand die hooggevoelig is noemen wij ook wel een Highly Sensitive Person, afgekort HSP. Deze persoon is zeer gevoelig voor prikkels en vangt ook meer signalen op. Iemand die hooggevoelig is ervaart bepaalde prikkels op een andere manier dan de gemiddelde mens. Je kunt bijvoorbeeld minder goed omgaan met zeer drukke omgeving waarbij veel mensen samenkomen. Je ontvangt dan te veel prikkels op door deze drukke omgeving zodat het je al gauw te veel wordt. Ongeveer een op de vijf mensen is een hooggevoelig persoon, dus het komt best veel voor. Indien u teveel last heeft van deze hooggevoeligheid dan kan een gespecialiseerde HSP coach je helpen om hier beter mee om te kunnen gaan.

Wat zijn de kenmerken van HSP

Hooggevoeligheid kan grote invloed hebben op jouw privé leven, maar ook tijdens jouw werk kan dit invloed hebben. Soms zoek je even wat rust voor jezelf omdat het even te druk wordt om je heen.

Enkele belangrijke kenmerken van hooggevoeligheid zijn:

  • Je waarneming is intensiever en gedetailleerder
  • Je bent zeer gevoelig voor prikkels uit jouw omgeving
  • Je bent gevoeliger voor stress en spanning
  • Je ervaart emoties intenser
  • Je loopt meer risico op depressiviteit, angsten en verslavingen

Gespecialiseerde HSP coach

Ervaar je de kenmerken als hooggevoelig persoon als negatief en heeft dit een te grote invloed op jouw leven? Ben je hierdoor niet meer de persoon die je graag wilt zijn? Dan kan een gespecialiseerde HSP coach je helpen zodat jouw negatieve eigenschappen worden omgezet naar positieve eigenschappen. Een HSP coach kan zorgen voor meer rust en balans in jouw leven. Er bestaan verschillende therapieën die je hierbij kunnen helpen. Het verschilt echter per persoon welke vorm van therapie het beste werkt. Het belangrijkste bij deze therapie is dat je ontspannen raakt zodat je weer beter in balans raakt met jouw geest en lichaam.

coaching

HSP is een afkorting voor iemand die hooggevoelig is.

Vormen van therapie

Een gespecialiseerde HSP coach zoekt samen met jou de beste therapie zodat je beter bestand bent tegen hooggevoeligheid. Er zijn veel verschillende therapieën die je kunnen helpen zoals bijvoorbeeld haptonomie of shiatsu. Maar ook bijvoorbeeld yoga kan zeer nuttig zijn om meer rust voor jezelf te vinden. Indien je vaak met je hoofd ergens anders zit dan is mindfulness zeer aan te raden. Welke vorm van therapie het beste voor je is, kun je samen met een gespecialiseerde HSP coach bekijken. Op die manier krijg je weer meer rust en balans in jouw eigen leven.

Hoe kies ik de beste zorgverzekering?

Elk jaar rond deze tijd maken zorgverzekeraars bekend wat hun premies gaan worden voor het volgende jaar. Dat betekent dat het tijd wordt om weer op zoek te gaan naar de zorgverzekeraar die het beste aansluit bij jouw wensen! Maar hoe kies je eigenlijk een zorgverzekering? En wat zijn de verschillen tussen de zorgverzekeringen?

Alle zorgverzekeringen op een rij

Bij de zoektocht naar een zorgverzekeraar is het belangrijk om eerst alle zorgverzekeraars naast elkaar te zetten. Dan kun je namelijk het beste zien wat de opties zijn waaruit je kunt kiezen. Gelukkig hoef je dat niet zelf te doen! Er zijn websites waarop alle zorgverzekeringen naast elkaar worden gezet. Neem bijvoorbeeld de website ziektekosten2018.nl. Deze website vergelijkt voor jou alle zorgverzekeraars op verschillende kenmerken. Binnen enkele klikken kun je zien welke zorgverzekeraar het goedkoopste is of juist de aanvullende verzekeringen aanbiedt waar je naar op zoek bent. Kies voor de goedkoopste of juist de verzekering met de hoogste beoordeling en sluit hem gemakkelijk af!

zorgverzekeraar

Hoe kies je de beste zorgverzekering? Wij geven je diverse tips.

Vrije zorgkeuze, aanvullende verzekeringen en eigen risico

Bij het afsluiten van een zorgverzekering moet je een aantal keuzes maken. Zorgverzekeraars verschillen onderling in de prijs en het aanbod van zorg. Zo biedt niet elke zorgverzekeraar vrije zorgkeuze. Als je toch zorg wil ontvangen van alle zorginstanties in Nederland, is dat een belangrijk punt om mee te nemen tijdens het kiezen. Indien je kiest voor een zorgverzekeraar waarbij dit niet zo is, krijg je alleen kosten vergoed van instanties waar zij contracten mee hebben. Op de website van ziektekosten2018.nl vind je een overzicht van zorgverzekeringen met een vrije zorgkeuze.

Ook is het belangrijk om na te denken hoe hoog je je eigen risico wil zetten. Als het eigen risico hoger wordt gezet, zijn de premies die betaald moeten worden lager. Dit betekent wel dat je meer moet betalen voordat de zorg vergoed wordt. Het verhogen van het eigen risico is interessant voor mensen die weinig gebruik maken van zorg. De keerzijde is echter wel dat bij onverwacht hoge ziektekosten een hoog eigen risico niet gewijzigd kan worden.

Naast het eigen risico is het relevant om na te denken welke aanvullende verzekeringen voor jou interessant zijn. Bij een aanvullende verzekering krijg je bijvoorbeeld extra fysiotherapie of tandartskosten vergoed. Er zijn veel verschillende aanvullende verzekeringen. Vaak kan je op basis van je gebruikte zorg van het voorgaande jaar bekijken wat je nodig gaat hebben aan aanvullende verzekeringen.

De voordelen van een procesbegeleider

Er zijn vaak processen in het leven die niet allemaal even soepel verlopen. Dat zal vaak gebeuren als er meerdere belangen zijn. Er bestaat vaak bij een ontwikkeling dat u op een bepaald moment vastzit in een bepaald belemmerend patroon. Zonder hulp zal men daar dan maar moeilijk uit kunnen komen. Op zo’n moment is het goed om een externe procesbegeleider in te schakelen. Hij of zij heeft geen andere belangen. Alles moet weer goed op de rails komen. De procesbegeleider zal kijken hoe de situatie op dat moment is en gaat vervolgens vanuit dat punt werken. Hij of zij zal vanuit dat punt er beweging in proberen te krijgen.

Doel
Het doel van een procesbegeleider is om ervoor te zorgen, dat de deelnemers van het proces, in staat zijn met elkaar te communiceren. De begeleider zorgt ervoor dat er ook een betere interactie ontstaat. Ze moeten meer samenwerken met elkaar door het onderlinge vertrouwen dat er zal ontstaan. Er kunnen, om dat te bereiken, verschillende werkmodellen worden toegepast. Hierbij kunt u denken aan Zuiver Communiceren en Systematisch Modelleren. Bij deze modellen staat een eigen verantwoordelijkheid centraal. Procesbegeleiders worden vaak ingeschakeld bij ingewikkelde veranderingen of conflictsituaties. Ook is het mogelijk dat bijvoorbeeld de leiding en het personeel niet dezelfde taal spreken. Ze willen er onderling allemaal wel uitkomen, en met plezier werken, maar het lukt niet.

Het proces
Het is mogelijk dat u bezig bent met een veranderingsproces. Het kan ook zo zijn dat u zich als team wilt ontwikkelen. Daarbij wilt u als leiding van het bedrijf uw werknemers daar allemaal bij betrekken. Wanneer ze zich op een goede manier met het bedrijf verbonden voelen, hebben ze er meer voor over. Daarom kunt u het beste zorgen dat de mensen de ontwikkeling zelf tot stand brengen. Door de leiding van het bedrijf worden de kaders gemaakt. Het zijn de medewerkers van het bedrijf die daar vorm aan zullen geven. Het van het allergrootste belang, binnen een bedrijf, is dat de werknemers inzicht krijgen hoe een bedrijf werkt. Alles moet op de juiste met elkaar kunnen werken. De werknemers en leidinggevenden moeten met een vaste regelmaat met elkaar praten. Door het uitwisselen van gedachten zal het bedrijf kunnen ontwikkelen. De procesbegeleiders doen er alles aan om de veiligheid in de groep te waarborgen. Er moet tijdens gesprekken alles gezegd kunnen worden. Er moeten daar geen consequenties uit worden getrokken die nadelig zouden kunnen zijn voor de werknemer.
Wanneer door een procesbegeleider alles op de juiste manier binnen de groep wordt gedaan, zal de organisatie zich ontwikkelen. Er zal dan ook geen weerstand zijn tegen de veranderingen omdat ze die in feite zelf tot stand brengen. Een procesbegeleider is in staat bij een bedrijf wat niet goed draait weer op gang te krijgen. Hij of zij zal daar eerst een behandelingsproces voor opstellen en daarna aan het werk gaan. In een bedrijf is vaak het grootste probleem de slechte communicatie tussen de leiding en het personeel. Dat wordt dan ook als belangrijkste onderdeel het eerst aangepakt.

Coach vinden bij behandeling burn out

Een burn out en je wil een coach vinden? Hoe doe je dat?

Eerst een woordje uitleg over: wat is een burn out? Een burn out is niet hetzelfde als een depressie. Bij depressie zit je aan de grond met je gevoelens. Bij een burn out zit je aan de grond met je energie: niets lukt nog, je komt nergens meer toe. Wat moet je dan beginnen?
Vraag hulp

Bespreek je burn out

Probeer over je burn out te spreken met je partner, familie, huisarts. Zij kennen jou het beste. Zij kunnen er zijn voor jou en je helpen. Maar dit is niet voldoende. Je hebt professionele hulp nodig. Vraag aan je partner, vrienden of huisarts om je te helpen zoeken.
Vind een coach met referenties

Zoek een coach

Ga niet zomaar (via internet of telefoongids) een coach zoeken. Je weet nooit waar je terechtkomt. Het contact tussen jou en je coach is iets heel persoonlijks, en je kan het in jouw toestand best missen om bij de verkeerde persoon terecht te komen. Ga daarom enkel met een coach in zee over wie je – uit rechtstreekse bron – positieve reacties hebt gehoord.

Blijf niet met een burn out rondlopen: zoek samen met vertrouwenspersonen de juiste coach! De belangrijkste tip die wij mee kunnen geven is om open en eerlijk te zijn. Zit je ergens mee, praat erover met vrienden en familie. Zelf kom je er niet zomaar aan uit. Anderen kunnen kritische vragen stellen waar ze jou weer mee verder kunnen helpen. Accepteer hulp en zoek een professionele coach!

Hoe voorkom ik een burn out?

Een burn out: beter voorkomen dan genezen?

Het is een cliché “beter voorkomen dan genezen”, maar ook voor een burn-out geldt dit!

Wat is een burn out precies?

De meeste mensen verwarren een burn out met een depressie. De symptomen zijn vaak hetzelfde, maar depressie gaat over een dip in je gevoelens, terwijl burn out een dip is in je energie. Een burn out is een gevolg van een periode vol stress, vol met zaken die op je afkomen en waar je geen raad mee weet, waar je niet doorheen raakt. Op de duur wordt het teveel, je weerstand vermindert, en je komt in een negatieve spiraal terecht. De fut is er uit, het gaat niet meer, het is teveel.

Hoe een burn out voorkomen?

Het klinkt makkelijk, maar toch zouden we allen er moeten voor zorgen dat het evenwicht tussen spanning en ontspanning in ons leven bewaard wordt. Vaak worden we meegesleurd met het jachtige leven, de vele verwachtingen van onze omgeving, en vergeten we aan onszelf te denken. Een burn out kan dus wel voorkomen worden, als we er maar oog voor hebben. Las regelmatig momenten van ontspanning in: sporten, hobby’s, leuke momenten met vrienden of familie.

Wil je een burn out voorkomen? Luister dan naar wat jij nodig hebt! Een burn out kun je vaak niet in je eentje voorkomen. Dit is een heel proces waar veel tijd overheen zal gaan. Geef jezelf de tijd om de burn out te accepteren en te verwerken. Een goede genezing geeft het meeste profijt op de lange termijn!

Accepteer hulp bij een burn-out

Wat is een burn-out?

Iedereen ervaart stress. Het is gezond en houdt ons scherp. Maar het wordt gevaarlijk wanneer stress de overhand neemt. Wanneer je je niet kunt concentreren, vermoeid bent, slecht tot niet slaapt. Dit zijn slechts enkele van de vele symptomen van overspannenheid. Als je niet naar deze symptomen luistert, kan overspannenheid overgaan in een burn-out. Dan voel je je letterlijk opgebrand. Emotioneel, geestelijk en lichamelijk volledig uitgeput.

Hulp bij een burn-out

De impact van een burn-out op jouw privé- en werkleven is groot. Veel rust nemen of bijslapen is onvoldoende. De oorzaken blijven op deze manier onderbelicht. Daarom is professionele hulp bij een burn-out verstandig. Verschillende instanties bieden persoonlijke hersteltrajecten aan. Tevens kan jouw huisarts je doorverwijzen naar een psychologenpraktijk of, bij langdurige en / of ernstige klachten, naar een GGZ-instelling.

Is stress op werk één van de oorzaken? Ga na welke hulp bij een burn-out je van jouw werkgever kunt en / of wilt ontvangen. Er zullen aanpassingen in het werk moeten worden gedaan om tot een goede balans in werk en ontspannen te komen.

Tot slot is hulp bij een burn-out uit jouw eigen sociale kring prettig. De hulp uit zich wellicht meer in het bieden van een luisterend oor of juist afleiding. Maar begrip en ondersteuning zijn cruciale elementen in jouw herstel.

Advies

In eerste instantie zie je een burn-hout vaak niet aankomen. De symptomen wijzen er wel op, maar je weet het zelf niet of je wilt het niet weten. Het meest ideale is wanneer iemand uit je directe omgeving de symptomen eerst bij een ander heeft gezien en je zodoende verder kan helpen. Je kunt beter een keer te vaak hulp zoeken, dan blijven zitten met een burn-out en hier nog moeilijker uitkomen.